Výtvarný obor v základním uměleckém vzdělávání umožňuje žákovi prostřednictvím aktivní, poučené výtvarné činnosti využívat výtvarného jazyka jako uměleckého prostředku komunikace. Studium ve výtvarném oboru nabízí vedle nových možností vyjádření i témata na základě vnímání okolního světa, umožňuje adekvátně reagovat výtvarnými prostředky, dává ucelený přehled o výtvarném umění, pomáhá vyhranit výtvarný názor a vnímá důležitost vlastní tvorby jako součást osobního naplnění.
Vzdělávání ve výtvarném oboru rozvíjí výtvarné dispozice žáků - vnímání, myšlení, vyjadřování, představivost, estetické cítění a tvořivost. Výtvarný projev je ovlivněn řadou schopností, jejichž rozvíjení se promítá do utváření osobnosti žáka. S jeho rozumovým, emocionálním a výtvarným vývojem se vyvíjejí výtvarné formy, které užívá a které ho obohacují. Základní vyjadřovací prostředky a obrazové znaky nabízejí způsoby, jak myšlenky učinit srozumitelné. Žák se učí pojmenovávat a porovnávat výtvarné znaky a prvky výtvarného jazyka, s nimi i svoje pocity, postřehy a myšlenky. Navazuje a prohlubuje výtvarné vztahy, reflektuje názory druhých, respektuje odlišný výtvarný projev. Dokáže intuitivně a posléze vědomě používat výtvarný jazyk, materiály a nástroje. Porozumění výtvarnému jazyku, včetně jeho aplikací ve výtvarném umění, pomáhá nalézat celoživotní vztah k výtvarné kultuře.
V oblasti Výtvarná tvorba je žákovi umožněno prostřednictvím tvořivého výtvarného myšlení uplatňovat ve vlastním výtvarném projevu vizuálně vnímatelné znaky. Žák získává vztah k materiálům, nástrojům a osvojuje si základní výtvarné techniky, postupy a dovednosti.
V oblasti Recepce a reflexe výtvarného umění je žákovi umožněno objevovat v okolním světě a v uměleckém díle vizuálně vnímatelné znaky, analyzovat náměty a výtvarné problémy s nimi spojené. Žák se seznamuje s historií a vývojem výtvarného umění, uměleckou tvorbou v jednotlivých etapách a s využitím výtvarného jazyka v umělecké i mimoumělecké oblasti.
V předmětu označeném jako „Plošná tvorba“ se žáci učí především malovat, kreslit a vytvářet grafiku. V průběhu studia se však setkávají i s dalšími „plošnými“ technikami jako je počítačová grafika, koláž, apod.
„Prostorová tvorba a grafika“ zahrnuje práci s hlínou, vytváření objektů z různých materiálů, drátkování, prostorovou práci s papírem apod.
Vzdělávací obsah zaměření na grafickou tvorbu poskytuje žákům získat přehled a dovednosti k práci se základními klasickými technikami i technikami, které jsou propojeny s elektronickým zpracováním a fotografií. Jednotlivé činnosti jsou nastaveny tak, aby u žáků fixovaly především schopnosti, návyky a manuální dovednosti potřebné pro prostorovou orientaci na výtvarné ploše, k upravování fotografií, kreslení v grafických programech, tvoření propagačních materiálů apod.
Záměrem praktické výuky ve výše uvedených předmětech je i poskytnout žákům potřebné množství teoretických znalostí z oblasti výtvarné tvorby a kulturních dějin. Osnova vzdělávacích mechanismů teoretických disciplín je nastavena tak, aby byl u žáků rozvíjen pozitivní vztah k růstu intelektu, kulturní gramotnosti a k rozvoji základních sociálně-kulturních kompetencí, kompetencí k učení, samostudiu a zájmu o kulturně-společenské dění.
Vzdělávání ve výtvarném oboru rozvíjí výtvarné dispozice žáků - vnímání, myšlení, vyjadřování, představivost, estetické cítění a tvořivost. Výtvarný projev je ovlivněn řadou schopností, jejichž rozvíjení se promítá do utváření osobnosti žáka. S jeho rozumovým, emocionálním a výtvarným vývojem se vyvíjejí výtvarné formy, které užívá a které ho obohacují. Základní vyjadřovací prostředky a obrazové znaky nabízejí způsoby, jak myšlenky učinit srozumitelné. Žák se učí pojmenovávat a porovnávat výtvarné znaky a prvky výtvarného jazyka, s nimi i svoje pocity, postřehy a myšlenky. Navazuje a prohlubuje výtvarné vztahy, reflektuje názory druhých, respektuje odlišný výtvarný projev. Dokáže intuitivně a posléze vědomě používat výtvarný jazyk, materiály a nástroje. Porozumění výtvarnému jazyku, včetně jeho aplikací ve výtvarném umění, pomáhá nalézat celoživotní vztah k výtvarné kultuře.
V oblasti Výtvarná tvorba je žákovi umožněno prostřednictvím tvořivého výtvarného myšlení uplatňovat ve vlastním výtvarném projevu vizuálně vnímatelné znaky. Žák získává vztah k materiálům, nástrojům a osvojuje si základní výtvarné techniky, postupy a dovednosti.
V oblasti Recepce a reflexe výtvarného umění je žákovi umožněno objevovat v okolním světě a v uměleckém díle vizuálně vnímatelné znaky, analyzovat náměty a výtvarné problémy s nimi spojené. Žák se seznamuje s historií a vývojem výtvarného umění, uměleckou tvorbou v jednotlivých etapách a s využitím výtvarného jazyka v umělecké i mimoumělecké oblasti.
V předmětu označeném jako „Plošná tvorba“ se žáci učí především malovat, kreslit a vytvářet grafiku. V průběhu studia se však setkávají i s dalšími „plošnými“ technikami jako je počítačová grafika, koláž, apod.
„Prostorová tvorba a grafika“ zahrnuje práci s hlínou, vytváření objektů z různých materiálů, drátkování, prostorovou práci s papírem apod.
Vzdělávací obsah zaměření na grafickou tvorbu poskytuje žákům získat přehled a dovednosti k práci se základními klasickými technikami i technikami, které jsou propojeny s elektronickým zpracováním a fotografií. Jednotlivé činnosti jsou nastaveny tak, aby u žáků fixovaly především schopnosti, návyky a manuální dovednosti potřebné pro prostorovou orientaci na výtvarné ploše, k upravování fotografií, kreslení v grafických programech, tvoření propagačních materiálů apod.
Záměrem praktické výuky ve výše uvedených předmětech je i poskytnout žákům potřebné množství teoretických znalostí z oblasti výtvarné tvorby a kulturních dějin. Osnova vzdělávacích mechanismů teoretických disciplín je nastavena tak, aby byl u žáků rozvíjen pozitivní vztah k růstu intelektu, kulturní gramotnosti a k rozvoji základních sociálně-kulturních kompetencí, kompetencí k učení, samostudiu a zájmu o kulturně-společenské dění.
Vyučujeme
Přípravné studium podporuje každé, i méně disponované dítě. V předmětu výtvarné vyjadřování rozvíjí různé stránky dětské tvořivosti, které výtvarný projev doplňují o projev slovní, dramatický, hudební či pohybový.
Předměty základního studia I. stupně (plošná tvorba, prostorová tvorba a grafika) podporují plynulý vývoj žáků od dětského spontánního projevu a hravé experimentace k promyšlené tvorbě dospívajících. Roste důraz na vcítění se, na uvědomování si svých pocitů a reakcí a na tvořivé výtvarné myšlení.
V předmětech základního studia II. stupně (plošná tvorba, prostorová tvorba, grafika, volná tvorba) si žáci vybírají směr, který odpovídá jejich zaměření. Studijní činnost vyvažují volnou tvorbou, pro niž si volí vlastní téma a řeší jeho obsah osobitou výtvarnou formou.
Pedagogický sbor
Učitelé odborných uměleckých předmětů v Základní umělecké škole Moravská Třebová mají odpovídající odbornou kvalifikaci, která přísluší charakteru vyučovaného uměleckého předmětu /střední umělecké vzdělání, konzervatoř, vysokoškolské vzdělání/.
Gabriela Opolkovávšechny výtvarné disciplíny
+420 464 608 102 gabina@zusmt.cz
František Žáčekvšechny výtvarné disciplíny
+420 464 608 201
Helena Kancírováv současné době na mateřské dovolené
+420 464 608 102
helena@zusmt.cz
Michaela Šoufkovávšechny výtvarné disciplíny
+420 464 608 201
Výše poplatku
Základní umělecká škola Moravská Třebová
Přípravné studium - 1.700,-
Základní studium I. a II. stupeň - 1.700,-
Pobočky – Městečko Trnávka, Kunčina, Třebařov
Přípravné studium - 900,-
Základní studium I. a II. stupeň - 900,-
Roční příspěvek na úhradu nákladů spojený s poskytováním vzdělání ve škole se hradí ve dvou splátkách:
1. polovina ročního příspěvku do 30. září stávajícího roku
2. polovina ročního příspěvku do konce února stávajícího roku
Příspěvek se hradí bankovním převodem, je nutné dodržet variabilní symbol žáka, aby mohla být platba identifikována.
Přípravné studium - 1.700,-
Základní studium I. a II. stupeň - 1.700,-
Pobočky – Městečko Trnávka, Kunčina, Třebařov
Přípravné studium - 900,-
Základní studium I. a II. stupeň - 900,-
Roční příspěvek na úhradu nákladů spojený s poskytováním vzdělání ve škole se hradí ve dvou splátkách:
1. polovina ročního příspěvku do 30. září stávajícího roku
2. polovina ročního příspěvku do konce února stávajícího roku
Příspěvek se hradí bankovním převodem, je nutné dodržet variabilní symbol žáka, aby mohla být platba identifikována.